کارشناس اقتصادی گفت: تغییر رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، معاونین و مسئولین اقتصادی نمی تواند اثر جدی در واقعیت های اقتصادی داشته باشد، مگر اینکه روش عوض شود

گره کور قیمت دلار به‌تصمیمات اقتصادی کشور/ تغییر مسئولان اثری جدی بر واقعیت‌های اقتصادی ندارد

به‌گزارش قدس آنلاین، قیمت دلار در هفته اخیر کانال زیر ۶۰ هزار تومان خود را حفظ کرد و گمانه زنی ها درباره پایین نگه داشتن نرخ دلار توسط دولت سیزدهم را قوی تر کرد. در همین راستا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت که با استفاده از دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمدهای نفتی و گازی، کمیت و کیفیت دارایی های ارزی کشور افزایش یافته است.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی هرگز از دارایی های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز استفاده نکرده است. همچنین، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که دولت سیزدهم هیچ ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرده و تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده است.

کارنامه سازی دولت با دلار کمتر از ۶۰ هزار تومان

اصغر سمیعی، کارشناس اقتصادی در این رابطه گفت: وضعیت فعلی بازارها و از جمله بازار ارز حالت صبر و انتظار، توام با قدری خوش‌بینی است. دلیل عدم افزایش قیمت ارز هم در ابتدا عدم ورود اهالی اقتصاد برای معامله و در مرحله بعد توقف انتظارات تورمی به علت خوش‌بینی(شاید بیش از حد) به دولت جدید و در نهایت عوامل اقتصادی دولت سیزدهم است. دولت سیزدهم قصد دارد، با تزریق بیش از تقاضا کار خود را با کارنامه‌ای مورد قبول به پایان برسانند و بگویند ما دلار زیر ۶۰ هزار تومانی را تحویل دولت جدید داده‌ایم.

وی افزود: دلیل دیگری هم که می‌توان درباره‌ اش فکر کرد، حذف برخی از انواع ارزهای ترجیحی و توقف اختصاص ارز برای کارخانجات تولیدی است. وقتی سنگرهای غیرواقعی رها می‌شود و به سنگر واقعی تری عقب نشینی می کنیم،  مطمئناً آن سنگر مستحکم‌تر و قابل دفاع‌تر خواهد بود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای مالی کشور

این کارشناس اقتصادی درباره واکنش بازار به کناره گیری بایدن از انتخابات آمریکا گفت: خیلی به این مسئله که انتخابات آمریکا بتواند در مسائل اقتصاد کشور ما اثر جدی داشته باشد اعتقاد ندارم مگر اثری که بر انتظارات تورمی می‌گذارد و آن هم به واسطه سیاست‌های صحیح اقتصادی و موضع‌گیری‌های صحیح سیاسی می‌تواند خنثی شود.

سمیعی در ادامه ضمن اشاره به چشم انداز بازار ارز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ابراز کرد: تغییر رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، معاونین و مسئولین اقتصادی نمی تواند اثر جدی در واقعیت های اقتصادی داشته باشد، مگر اینکه  روش عوض شود. تغییر آدم‌ها  روند و واقعیت ها را عوض نمی کند؛ در حقیقت برنامه ها و روش های تازه می‌تواند در نظام اقتصادی کشور تغییرات ایجاد کند. اینکه حسن برود، امین بیاید یا حسین برود مبین بیاید؛ اما روش ها همان روش های قبلی باشد، تحول ایجاد نمی‌کند. درباره ارز و اقتصاد هم اگر بنا باشد مسئول بعدی هم روش فعلی را ادامه دهد، معجزه ای اتفاق نمی‌افتد. بنابراین نتیجه هم همین خواهد بود، که مشاهده می شود. چند نرخی بودن ارز موجب فساد است، رئیس جمهور سید باشد یا عام باشد، روحانی باشد یا کلاهی باشد، شب ها تا صبح نماز بخوانند یا بگیرد بخوابد، هیچ فرقی نمی کند، فرمول های علم اقتصاد به مجریان حساسیت نشان نمی دهد، ولی به اجرا حساس است.

وی افزود: بالارفتن حجم نقدینگی در کشور باعث ایجاد تورم و تضعیف ارزش پول ملی می‌شود، فرقی نمی‌کند که مجری این سیاست اصولگرا باشد، دگر اندیش باشد یا اصلاح طلب باشد. ایجاد محدودیت و تنگ نظری برای دادن مجوز کسب و کار باعث بسته شدن فضای کسب و کار قانونی و راکد و کم رونق شدن و غیر رقابتی شدن آن  می شود. فضای  رقابتی  را از بین می برد و باعث  رونق کسب و کارهای غیر رسمی می شود.

این کارشناس اقتصادی اشاره کرد: وقتی نرخ ها، غیر واقعی اعلام می شود، باعث فریب و گمراهی مردم می شود و کم کم اعتماد به مسئولین اقتصادی از بین می رود. بی اعتمادی جذب سرمایه را دشوار می کند، در نتیجه شاهد تعطیلی کارخانه های تولیدی، موسسات کشاورزی و صنعتی  خواهیم بود. این روند نرخ بیکاری را نیز افزایش می دهد. این موارد فقط به برنامه مربوط است نه به شخص و یا جناحی که در راس امور قرار می گیرد. اقتصاد کشور در حال حاضر نیاز به یک جراحی عمیق دارد. امور باید شفاف شود، قیمت ها باید واقعی شود، یارانه‌ها باید هدفمند شود، سیستم مالیات ستانی باید اصلاح شود. قرن ها پیش سیستم مالیات ستانی از ازدیاد ثروت توسط فقه پویای شیعه برای اخذ وجوهات شرعی ابداع شده و به عادلانه‌ ترین شکل عمل کرد، در حالی که بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز سیستم مالیات ستانی کشور به سبک غیر بهداشتی و ناعادلانه زمان طاغوت اداره می شود.

 سمیعی اظهار کرد: دادن یارانه ها می باید هدفمند شود، چه معنی دارد به من که ماشین دارم برای هر لیتر بنزین که مصرف می کنم سی هزار تومان یارانه داده شود ؟ چه معنی دارد، چون من در شهر زندگی می کنم، برای پول آب و برق  کمتر از قیمت واقعی بپردازم؟ ولی در برخی از شهرستان ها مردم از خدمات اولیه و حتی آب آشامیدنی محروم باشند؟  اگر کشور ثروت دارد، باید آن را طوری تقسیم کرد که برای همه باشد و عادلانه باشد، اگر می خواهیم بنزین را بین مردم تقسیم کنیم، بین همه مردم تقسیم کنیم، نه بین آنها که اتومبیل دارند، آنهایی هم  که اتومبیل ندارد، بنزین شان را بگیرند و  ببرند و بفروشند به قیمت واقعی و آزاد. چه معنی دارد که با دلار نرخ ترجیحی گوشت وارد شود در حالی که برخی از مردم روزانه نیم کیلو گوشت مصرف می کنند و برخی سالانه نیم کیلو؟ بارها گفته ایم، دادن یارانه بجز برای سه مورد،" آموزش و پرورش " و "بهداشت و درمان " و "امنیت و قضاوت " حتما بی عدالتی است و می باید متوقف شود. چه معنی دارد در تهران محصلین از بهترین دبیران و معلمین برخوردار باشند، ولی در برخی از شهرستان ها یا دهات از کمترین امکانات بی بهره؟

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: چشم انداز پیش رو را دو گانه می شود دید یا با واقعی و واحد شدن قیمت ها، کنترل شدید تورم، کاهش حجم نقدینگی،اصلاحات اقتصادی، کاهش شیب افزایش نرخ ارز و با تحکیم اقتصاد آرام آرام ثبات را به بازار هدیه می کنیم،  یا با ادامه روش گذشته، همراه با تلاطم های مخرب، گاهی با سرکوب نرخ ها به ضرب تزریق بیش از تقاضا و تبلیغ دروغ، فنر قیمت جمع می شود و گاهی هم با فرار فنر قیمت به شدت افزایش می یابد و با هر تلاطمی ضربه ای بر پیکر نحیف به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.